Tursajaiset

Kevään 2015 helmikuun Kalevala-teemaviikolla 7D-luokka järjesti 7C ja 5A luokille Kalevala-aiheisen roolipelin, Tursajaiset.

Tursajaisten säännöt ovat monimutkaiset, mikä tekee pelaamisesta mielenkiintoista ja yllätyksellistä. Peliä pelataan reaaliajassa. Pelaajat muodostavat joukkueet, heimot, joissa he suorittavat erilaisia teemaan liittyviä tehtäviä eri Kalevala-hahmoille, kuten muun muassa Väinämöiselle, Louhelle, Ainolle, Ilmariselle ja Iku-Tursolle. Palkkioksi he saavat runokortteja. Sinisiä käpyjä voi ansaita käpymiehien tehtävistä.
Pelilaudalla joukkueet valloittavat  mahdollisimman monta maa-aluetta käymällä toisten joukkueiden kanssa taisteluja runokorteilla ja sinisillä kävyillä ostetuilla pelinappuloilla, urhoilla. Joukkue, jolla on pelin lopussa eniten maa-alueita, on Kalevalan valtias.

Pelin järjestämisen idea lähti 7D-luokan partiolaisilta, joiden lippukuntien Oulun Valppaiden ja Oulun Metsänkävijöiden yhteisellä leirillä pelattiin kyseistä peliä. 7D muokkasi peliä ja sovelsi sen kouluympäristöön sopivaksi.

Pelin tekeminen alkoi sääntöjen muokkauksella ja käytännön suunnittelulla. Alkuperäisessä versiossa peliympäristö oli metsässä ja sitä pelattiin koko päivä. Peli saatiin tiivistettyä pariin tuntiin. Pelilaudan, runokorttien ja urhojen valmistus vei yllättävän paljon aikaa. Käytimme monia oppitunteja ja vapaa-aikaamme niiden tekemiseen a hahmojen suunnitteluun. Lisäksi hahmoille hankittiin koulumme ilmaisutaidon varastosta puvut ja laadittiin tehtävät. Pysyimme aikataulussa yhteistyön ansiosta. Itse peliä varten kaikille annettiin omat tehtävät, jotta sen pelaaminen olisi sujuvaa ja hauskaa.

Pelipäivän aamuna hahmot maskeerattiin ja pelilauta sekä tehtävät laitettiin valmiiksi. Pelaaminen sujui odotusten mukaisesti todella hyvin ja kaikilla oli hauskaa! Monet opettajat ovat kehuneet peliä, ja se aiotaan järjestää vielä uudestaan.

Tiia Vakkala ja Mona Ståhlberg (7d)

 

5A-luokan oppilaat raportoivat Tursajaiset pelistä

Raportti torstain Kalevala-pelistä

Oli torstai 26.2. ja oppilaat odottivat jännittyneinä Kalevala-pelin alkamista. Yläluokkalaiset olivat suunnitelleet alaluokkalaisille itse tehdyn pelin. Kun peli alkoi, edellispäivänä jaetut joukkueet kerääntyivät yhteen. Tämän jälkeen joukkueet lähtivät tekemään Kalevala-aiheisia tehtäviä.Pelikortit

Tehtävien tasot olivat helppo ja vaikea. Pelissä oli tarkoituksena myös ostaa urhoja, jotka laitettiin joukkueiden omiin suojiin. Eri ryhmät hyökkäsivät pelin hengen mukaan toisten alueille, jolloin syntyi taistelu. Taistelussa käytettiin Kalevala-kortteja. 

Peli kesti kaksi tuntia. Loppua kohden ryhmät kerääntyivät lopputaisteluun, jossa selvisi pelin voittaja. Voittajat saivat palkinnoksi tikkarit. Pelin loputtua koulu loppui.

Vilma-Sofia Jorma 5A

Raportti Kalevala-pelistä 26.2.2015

Ennen pelin alkua kaikki kerääntyivät luokkaan kuuntelemaan ohjeet. Piti tehdä tehtäviä, joista sai kortteja suoritettuaan sen. Kortteja pystyi vaihtamaan käpyihin, joilla sai lisää urhoja pelilaudalle. Urhoilla valloitettiin alueita. Meidät jaettiin joukkueisiin. Kortteja saattoi myös löytää, sillä jotkut hahmot kävivät piilottamassa kortteja.Lopussa pystyi hyökkäämään toisen alueelle. Toinen joukkue pystyi taistelemaan, tai luovuttamaan alueen hyökkääjille. Taistelun voitti se, jolla oli lopussa eniten pisteitä korteista. Peli kesti n. kaksi ja puoli tuntia. Ajan käydessä vähiin voittajaksi kruunattiin punainen joukkue korttien määrän perusteella.

Venla Hassila 5A

tursajaisraportti

Pelilauta

Karoliina Timlin 5A

Mainokset