Vierailu Nuorten parlamentissa 15.4.2016

Viime syksynä meidät valittiin edustamaan kouluamme keväällä järjestettävään Nuorten parlamenttiin. Emme oikeastaan tienneet paljoakaan politiikasta sitä ennen, joten matka jännitti jonkin verran etukäteen.

Ennen lähtöä teimme eduskunta-aiheiset esitelmät, mikä auttoi meitä perehtymään aiheeseen paremmin. Lähetimme myös suulliset kysymykset, joista Maijan kysymys valittiin päiväjärjestykseen.

Lähtö

Saavuimme lähtöpäivänä noin kuudelta aamulla lentokentälle, jossa Teemu-opettaja odotti jo meitä. Lentokone nousi ilmaan noin klo 7.15, ja lennon aikana väsyneet silmämme alkoivat vähitellen kahvin vaikutuksesta aukeamaan.

Noin tunnin kuluttua kone laskeutui aurinkoiseen, mutta tuuliseen Helsinkiin. Lentokentältä otimme uuden vastavalmistuneen junan kohti keskustaa.

nuortenparlamentti1

Saapuminen

Rautatieasemalta kävelimme Pikkuparlamentin tiloihin, jossa meidät otettiin vastaan. Vastaanotosta saimme eduskunta-aiheiset kassit, jotka sisälsivät esitteitä, muistiinpanovälineet, päiväjärjestyksen sekä yllätyksenä myös matkalaturin. Kassien yhteydessä saimme myös nimikyltit, joiden väri määräytyi osallistujan tehtävän mukaan.

Aamupala ei ollut kovinkaan laaja, mutta ruoka oli todella hyvää. Aamupalan aikana tuli kuulutus oppilasedustajien siirtymisestä Sibelius-akatemian tiloihin (varsinainen eduskuntatalo on remontissa vuoteen 2017 asti). Teemu meni yhdessä muiden kerhonohjaajien kanssa auditorioon seuraamaan oppilasedustajien toimintaa valkokankaalta.

nuortenparlamentti2

Istunnot

Oppilasedustajien paikat löytyivät niihin jaettujen nimikorttien perusteella. Kaikkien ehdittyä paikoilleen alkoi harjoitus, jossa käytiin läpi keskeisimmät etikettisäännöt ja pyrittiin vähentämään yleistä jännitystä.

Lyhyttä taukoa seurasi ajankohtaiskeskustelu, joka alkoi aluepuheenvuoroilla. Istuntoa johti varapuhemies Paula Risikko. Ajankohtaiskeskustelun aikana jokainen halukas ehti esittää puheenvuoronsa omalta paikaltaan.

Ajankohtaiskeskustelun jälkeen alkoi parlamentin huipentuma eli suullinen kyselytunti, jossa nykyiset ministerit Alexander Stubbia lukuun ottamatta olivat vastaamassa päiväjärjestykseen valittuihin kysymyksiin. Istuntoa johti puhemies Maria Lohela.

Esitettyjä kysymyksiä oli monenlaisia, ja jokaiseen saatiin aiheeseen liittyvältä ministeriltä vastaus. Aika oli rajallinen, minkä takia kaikkia kysymyksiä ei valitettavasti ehditty käydä läpi mukaan lukien Maijan kysymystä.

Kyselytunnin aikana Nuorten parlamentti äänesti kaksi kertaa: Koulujen kesälomien siirtämisestä sekä tupakan myynnin kieltämisestä. Nuorten parlamentti kannatti molempia muutoksia. Jännittyneestä ilmapiiristä huolimatta osa kysymyksistä herätti pientä hilpeyttä niin oppilasedustajissa että myös ministereissä.

nuortenparlamentti3

Puhemiehen vastaanotto

Puhemiehen vastaanotto järjestettiin Pikkuparlamentin tiloissa. Maria Lohela piti siellä kaikille tapahtuman osallisille suunnatun puheen. Sen jälkeen oli lounastarjoilu ja mahdollisuus tavata kansanedustajia.

Ehdimme vaihtaa pari lausetta Maria Lohelan kanssa sekä Pinja melkein myös törmäsi lounasta hakeneeseen Ben Zyskowicziin. Tunnistimme väkijoukon seasta oululaispoliitikon Tytti Tuppuraisen, joka innostui näyttämään meille Suuren valiokunnan salin sekä oman työhuoneensa. Tämä kierros oli ehdottomasti matkan helmi, sillä saimme kuulla asiantuntijalta paljon yksityiskohtaista tietoa sekä vastauksia meitä askarruttaneisiin kysymyksiin. Tämän jälkeen tapahtuma päättyi.

nuortenparlamentti4nuortenparlamentti5

Tutustumista Helsingin keskustaan

Suunnistimme kofeiinin puutteessa ensimmäiseen vastaan tulleeseen kahvilaan Kampissa. Energian noustessa jaksoimme lähteä kiertämään Helsingin keskustaa. Teemu halusi ensin käydä kirjakaupassa, minkä jälkeen kävelimme Esplanadin vierestä tuulen puhaltaessa virkistävästi lävitsemme.

Teemu innostui esittämään meille Helsingin yliopiston teologisen puolen rakennuksia sekä ehdotti vierailua Suomen kansalliskirjastoon, joka ei aluksi kuulostanut kovinkaan mielenkiintoiselta. Astuessamme kirjaston ovista sisään tajusimme kuitenkin mitä olisimme menettäneet, jos emme olisi menneet sinne. Historiallinen kirjasto kosketti, sillä tiedonmäärä oli henkeäsalpaava ja vanhan rakennuksen arkkitehtuuri upea.

Kävimme nopeasti Tuomiokirkon portailla, josta kävelimme Senaatintorin läpi rautatieasemalle ja josta matkasimme jälleen junalla lentokentälle.

Paluu

Lento lähti aikataulussa vähän ennen yhdeksää, ja saavuimme turvallisesti, mutta väsyneinä pohjoiseen Ouluun.

Lopuksi

Matka oli kokonaisuudessaan mieleen jäävä, onnistunut ja uusia näkökulmia tuova. Koemme olevamme etuoikeutettuja saatuamme näin rikkaan muiston, josta olemme kiitollisia kaikille heille, jotka ovat olleet tukemassa tätä matkaa.